Co należy uwzględnić w ofercie?

Co należy uwzględnić w ofercie

Tworzenie oferty jest jednym z regularnych zadań w pracy wykonawców. Jak ją przygotować, aby była atrakcyjna i łatwa w odbiorze dla klienta? Co zrobić, by po jej przeczytaniu wrócił do Ciebie z zaledwie kilkoma dodatkowymi pytaniami i byś mógł jak najszybciej rozpocząć projekt? Oto lista kontrolna.

1. Zarezerwuj wystarczająco dużo czasu na wstępne badania, aby uzyskać rzetelną ocenę projektu. Im dokładniej go przeanalizujesz, sporządzając przy tym szczegółowe notatki, tym łatwiej będzie Ci oszacować poszczególne prace, wycenić roboczogodziny lub m², a co za tym idzie, przygotować kompleksową ofertę.  

2. Upewnij się, że masz kontakty do wykwalifikowanych specjalistów, do których możesz się zwrócić się o wyceny. Będziesz musiał negocjować oraz udokumentować poszczególne prace z dużym wyprzedzeniem. Przed złożeniem oferty powinieneś wiedzieć, komu powierzysz które prace, w jakim czasie zostaną wykonane i za jaką cenę. No i oczywiście nie zapomnij uwzględnić swojej marży.

3. Rozpoznaj szczegółowo potrzeby klienta. Jakiego zakresu prac wymaga projekt? Kto jest osobą decyzyjną i w jakim zakresie? Oferta powinna być precyzyjna w aspekcie finansowym i obejmować wszystkie procesy technologiczne (schnięcie, wiązanie itp.) przy szacowaniu czasu. Dokument, który podpisujesz, będzie musiał jasno i jednoznacznie stwierdzić, co jest zawarte w ofercie, a co nie.

4. Podaj w ofercie jej datę obowiązywania. Klient powinien mieć świadomość, do kiedy może oczekiwać od Ciebie wykonania prac na przedstawionych warunkach.  

5. W ofercie można podać sugerowane koszty materiałowe. Jeśli się na to zdecydujesz, oferta także w tym zakresie powinna być precyzyjna i uwzględniać wszystkie elementy niezbędne do wykonania prac.

6. Opisz szczegółowo warunki finansowe – formę, warunki i datę płatności. 

7. Rozważ i daj gwarancję. Ustal jej warunki – w odniesieniu do wykonanej pracy i użytych materiałów. Zaznacz, czy dotyczy ona wszystkich produktów, których używasz, czy jest dawana przez producenta na określony materiał po wykonaniu.

Pamiętaj, że gwarancja może być Twoim wyróżnikiem na tle konkurencji. Jako wykonawca możesz gwarantować jakość wykonanej pracy. Jeżeli będziesz używał sprawdzonych materiałów oraz wykonywał prace zgodnie z zaleceniami producenta, możesz pokusić się o danie gwarancji dłuższej o rok lub więcej niż rękojmia, która i tak Cię obowiązuje. 

Tego typu działania są bardzo dobrze odbieranie przez klientów, którzy w ten sposób kupują sobie święty spokój i nabierają do Ciebie zaufania. Produkty opatrzone logotypami marek PPG (Tikkurila, Sigma Coatings, Dekoral Professional, ProGold)  pozwalają Ci dać taką gwarancję i poczucie bezpieczeństwa. 

8. Nie zapomnij o gospodarce odpadami. Jeśli projekt obejmuje obchodzenie się ze szkodliwymi substancjami, konieczne może być zdefiniowanie specjalnych terminów dla  prac eksperckich i niebezpiecznych, w tym gospodarowania odpadami. Koszt utylizacji materiałów, które zostają po skończonej pracy, powinien być także uwzględniony w kosztorysie.