Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie na kliencie?

Świadomie lub nieświadomie - nasze życie opiera się na ocenianiu i analizowaniu wszystkiego, co nas otacza, a zwłaszcza ludzi, których spotykamy na naszej drodze. Oceniamy wygląd, charakter, kompetencje, profesjonalizm. Podobnie jak my oceniamy otaczających nas ludzi, tak samo oni oceniają nas i, niezależnie od naszej woli, potrzeba tylko kilkudziesięciu sekund, aby wyrobili sobie o nas zdanie.  Zmiana tej opinii nierzadko bywa bardzo trudna lub wręcz niemożliwa. Warto więc wcześniej odpowiednio przygotować się do spotkania z Klientem, by nie stracić szansy na zbudowanie autorytetu, jaką daje pierwsza rozmowa. 

wykoanwcy

Oto kilka praktycznych punktów, o które warto zadbać.


1. Profesjonalny wygląd.

Wygląd jest bardzo ważnym elementem podczas kontaktów z potencjalnym klientem. Upewnij się, że jesteś ubrany odpowiednio do sytuacji. Zniszczony, stary i poplamiony farbą strój niekoniecznie jest dobrym rozwiązaniem przy pierwszym spotkaniu. Podobnie jak brudne i zaniedbane narzędzia używane podczas pracy.  Jakiekolwiek oznaki niechlujnego wyglądu w ułamku sekundy wywołują negatywne wrażenie.

2. Bądź świadomy słów, które wypowiadasz.

Unikaj używania slangu oraz słów, które mogą być niezrozumiałe dla osób spoza branży, to może wprowadzać je w zakłopotanie. Co szczególnie ważne, za wszelką cenę wystrzegaj się wulgaryzmów. Mów wyraźnie i równomiernym tonem, nie za głośno i nie za cicho. Zwróć na to szczególną uwagę, ponieważ źle poprowadzona rozmowa zawsze wywiera negatywne wrażenie.

3. Nawiąż kontakt wzrokowy.

Daj się poznać. Unikając kontaktu wzrokowego odbierasz tę możliwość drugiej osobie. Co więcej, wydajesz się być niezainteresowany tematem rozmowy. Natomiast patrząc rozmówcy w oczy będziesz odbierany jako zaangażowany i lepiej nawiążesz kontakt. Ponadto sprawiasz wrażenie pewnego siebie i wiarygodnego człowieka. Pamiętaj również, że Twoje oczy często potrafią „powiedzieć” więcej niż wypowiadane słowa.

4. Odłóż wszystko, co nie jest związane z rozmową.  

Pokaż klientowi, że masz dla niego czas i że jest dla Ciebie ważny. Nie sprawdzaj swojego telefonu czy kalendarza, jeśli nie wymaga tego sytuacja. Nie skupiaj się na niczym innym, całą swoją uwagę poświęć klientowi.

5. Mowa ciała.

Z mowy ciała można wyczytać bardzo wiele - zaczynając od osobowości, na stanie zdrowia kończąc. Zwróć uwagę, że zupełnie inaczej wygląda i jest odbierany np. człowiek przygarbiony, a inaczej wyprostowany. Mową ciała zupełnie nieświadomie możesz bardzo wiele. Naucz się ją kontrolować zarówno w sytuacjach spokojnych, jak i stresowych. Unikaj nadmiernej gestykulacji, wymachiwania rękami czy stania zbyt blisko innych. Mogą się przez to czuć niekomfortowo. Szanuj indywidualny dystans. 

6. Uśmiechaj się i bądź pozytywnie nastawiony 😊.

Mówi się, że „uśmiech to najkrótsza droga do drugiego człowieka” - wykorzystaj to! Ludzie lubią osoby uśmiechnięte, pełne energii i optymizmu. Dzięki takiemu nastawieniu dużo łatwiej jest przełamać początkowe bariery oraz zbudować dobre relacje na przyszłość.

7. Nigdy nie zapominaj, że jesteś profesjonalistą.

8. Pamiętaj, że nie da się zrobić drugiego pierwszego wrażenia 😊.
 

Powodzenia!